« 2024. április »
Tinódi Gimnáziumért Alapítvány Kréta - elektronikus napló High-tech Biolabor
A+ A-
Ismét Strasbourgban jártunk

A 2023-as év nagyon szerencsés volt számunkra, hiszen nem csupán tavasszal, hanem decemberben is útra kelhettünk Elzász felé, miután ismét sikeresen szerepelt iskolánk csapata az Euroscola elnevezésű országos uniós témájú versenyen. Így egy olyan utazást nyertünk, melyet az Európai Unió támogatott.

Már december 14-én útnak indultunk, hiszen mintegy 900 km-es út várt ránk. Útközben Berchtesgadenben tartottunk hosszabb pihenőt, ahol a sóbányában ismerkedhettünk a sókitermelés fortélyaival és eszközeivel. Nagyon érdekes volt ez a látogatás, hiszen miután mindannyian magunkra öltöttünk egy overált, kisvasút vitt bennünket a sóbánya belsejébe. Ott interaktív kiállítás keretében magyarul hallhattunk és láthattunk nagyon sok információt a bányászattal kapcsolatban, kipróbálhattuk a mélybe vezető facsúszdákat, csónakáztunk a Tükör-tavon, majd végül egy sikló segítségével jutottunk ismét a felszín közelébe. Kisvonattal értük el újra a kijáratot.

December 15-én 24 diákunk tölthetett egy teljes napot Strasbourgban, az Európai Parlamentben (míg további 9 tanuló Horváth Zsófia tanárnő vezetésével Strasbourg nevezetességeivel ismerkedett). Roberta Metsolának, az Európai Parlament elnökének videóüzenete után a diákok kérdéseket tehettek fel Fabienne Kellernek, az EP quaestorának és Stefan Kraussnak, aki az EP emberi jogokkal foglalkozó osztályának vezetője. A délelőtt fő témái az emberi jogok, a biztonság, az igazságszolgáltatás és a 2024-es európai parlamenti választások voltak. Délután pedig interaktív workshopokon és vitán vettek részt a fiatalok, megoszthatták véleményüket egymással Európa jövőjével kapcsolatban, melyet már ők maguk fognak alakítani. Azt gondolom, hogy nagy élmény a fiatalok számára az, amikor az európai parlamenti képviselők helyén ülve a plenáris ülésteremben elmondhatják gondolataikat az őket is érintő témákról és megismerik a többi uniós országban élő diákok mindennapi életét befolyásoló problémákat, nehézségeket és örömöket. Nagyon jó volt az is, hogy a teljes nap az idegen nyelvek gyakorlásának jegyében telt, hiszen a kommunikáció nyelve az ülésteremben (és azon kívül is) az angol, a francia és a német volt. Ezen a napon 31 ország (voltak EU-n kívüli országok is) mintegy 1000 diákja cserélhette ki egymással gondolatait online és élőben Strasbourgban.

Este közösen sétáltunk egyet és megnéztük Strasbourg látnivalóit: meglátogattuk a székesegyházat, mellette élvezhettük a karácsonyi hangulatot a karácsonyi vásárban, majd elsétáltunk a Petite Francba, Strasbourg nagyon hangulatos óvárosába, ahol a favázas házak karácsonyi fényekben pompáztak.

Az utazás harmadik napján délre indultunk, átutaztunk Elzászon. Az első megállónk Colmarban volt: ezt a várost választották Európa legszebb karácsonyi városának. Bár mi sajnos nem esti fényekben csodáltuk meg, nagyon hangulatos volt így is a sok karácsonyi dekorációval. A kisváros leginkább színes, fagerendás házairól, szűk, macskaköves utcáiról és romantikus csatornáiról ismert. Nem véletlen, hogy az óváros egy része a Petite Venice, azaz a kis Velence nevet viseli. Itt akár csónakázva is megismerhetjük a várost. Mi ugyan nem szálltunk vízre, de sok fényképet készítettünk a kisvárosról, melynek minden szeglete a karácsonyt idézte.

Ezután Svájcban folytattuk utunkat: megnéztük a Kappelbrückét, Luzern fedett fahídját, a város jelképét, mely már csaknem hétszáz éves. Utána Schaffhausenbe utaztunk, ahol megcsodáltuk Európa legnagyobb vízesését. A zuhatag mindössze 23 méter magas, ugyanakkor nagyon széles, hiszen 150 méter hosszan zúdul le a víz hatalmas robajjal a mélybe. Ez a vízesés Európa egyik legvarázslatosabb természeti csodája, azokat is újra elbűvölte, akik már látták tavasszal.

Az éjszakát Németországban töltöttük, de a reggel már ismét Svájcban ért bennünket. A hazaúton először Mogelsbergben álltunk meg, ahol az ottani lombkoronaösvényről csodálhattuk meg a környező hegyeket, a hol napsütéses, hol ködbe burkolózó tájat.

Majd Ausztriába érve Tirol magas hegyei között buszoztunk egészen Wattensig, ahol a világhírű, kristályékszereket gyártó cég közvetlenül a fő üzeme mellett hozta létre a cég fennállásának jubileumára a fantasztikus kristályvilágot, Ausztria egyik legnépszerűbb turistalátványosságát, a „Swarovski Kristallwelten”-t. Ezt a múzeumot azoknak is látniuk kell, akik nem szeretik a kristályokat, hiszen különleges látványvilágával mindenkit lenyűgöz.

Azt gondolom, hogy bár hosszú volt az út, nagyon sok élménnyel gazdagodtak diákjaink a négy nap során és felejthetetlen marad számukra ez az utazás.

Ezúton szeretnék köszönetet mondani Némethné Rádl Krisztina igazgatónőnek a szervezésben nyújtott segítségéért és Horváth Zsófia tanárnőnek, amiért elkísért bennünket az útra.

Csejteiné Libricz Henriett

Tavasszal iskolánk részt vett az Euroscola programban, ahol kiváló eredményt értünk el, így nyereményként ellátogathattunk az Európai Unió Parlamentjébe. Ezt követően idén decemberben is lehetőséget kaptunk egy négynapos strasbourgi utazásra.

December 14-én útnak indult az iskola 33 diákja és 3 kísérőtanára (Némethné Rádl Krisztina igazgatónő, Csejteiné Libricz Henriett osztályfőnök és némettanár, illetve Horváth Zsófia tanárnő).

Első napi megállónk Berchtesgaden volt, ahol körbevezettek bennünket a sóbányában. A körülbelül 1 órás út alatt rengeteg érdekességet tudhattunk meg a bánya titkairól, láthattuk, milyen eszközöket használnak még ma is a bányászok. A túra elején beöltöztünk védőoverálokba és kisvonattal jutottunk el célpontunkhoz, ahol egy interaktív kiállítás fogadott bennünket. Aki bátor volt, kétszer-háromszor is kipróbálhatta a munkásokat segítő csúszdákat. A program végén a barlangi tavon keresztül átcsónakáztunk a túloldalra, miközben gyönyörű fényjátékot láthattunk.

A parlamenti napon már korán elindultunk, hogy időben odaérjünk, ugyanis biztonsági ellenőrzés nélkül nem mehettünk be. A csapatunk kétfelé vált, mi, akik az Euroscola programján vettünk részt, megreggeliztünk, majd 10 órakor elfoglaltuk a helyünket és kezdődött a nagy nap. Először videó chateltünk Roberta Metsolával, az Európai Parlament elnökével, kérdezhettünk Fabienne Kellertől, ebéd után pedig egy szimuláció keretében eljátszottuk az EU képviselőket. Témáin a következőek voltak: emberi jogok, biztonság és igazságszolgáltatás.

Egy köszönőbeszéddel zárult le ez a program, melynek lelkes résztvevője volt a Tinódi Gimnázium. Csapatunk másik fele egy rövid parlamenti látogatás után Strasbourg belvárosában töltötte a napját. Este mindenki körülnézhetett a karácsonyi vásárban.

Harmadik napunkon - egy hosszú éjszaka után - ismét ellátogattunk Colmarba, Franciaország egyik legszebb kisvárosába, amely a karácsonyi dekoráció miatt még hangulatosabb volt, mint tavasszal. Szerencsére kaptunk szabadidőt, hogy magunk is felfedezhessük a városkát.

Következő megállónk a Luzerni-tó, másnéven Vierwaldstätti-tó volt Svácban, ami igazán érdekes volt számunkra a város jelképe, a Kapellbrücke miatt, mely Európa legrégebbi, és második leghosszabb ilyen típusú hídja. Aznap az utolsó programunk Schaffhausen volt, ahol rengeteg időnk volt megcsodálni a hatalmas és elképesztően szép vízesést.

Utolsó napunkon a singeni szállásunkat elhagyva első megállónk Mogelsbergben volt: a Baumwipfelpfad Neckertal-ról (lombkoronaösvény)  hihetetlenül gyönyörű panoráma nyílt előttünk, ahogy a nap rásütött a havas tájra.

Néhány órás utazást követően utolsó helyszínünk a Swarovski kristályvilág volt Wattensben, amely a személyes kedvencem, mert nemcsak az elképesztően különleges kiállítást nézhettük meg, hanem megcsodálhattuk naplementében az Alpok havas hegycsúcsait is. Fárasztó, de élményben gazdag kiránduláson vettünk részt, melyre még sokáig fogunk emékezni.